Terugblik op een drukke septembermaand

In september was de kalender van de Koninklijke Harmonie Vermaak na Arbeid goed gevuld.

Concert op de Markt

We begonnen de maand met een concert op de Brugse markt op zondag 12 september. Het was even wachten tot de beiaard van het Belfort ophield met luiden voor monumentendag, maar het was vooral fijn om eindelijk weer eens samen op te treden!

Journée des Harmonies in Dinant

Op 19 september kon je de hele harmonie in Dinant vinden voor de Journée des Harmonies (de Dag van de Harmonieën). Dinant galmde die dag van de muziek van wel achttien verschillende orkesten. We trokken naar de Waalse stad op onze gezellig bus, animatie aan boord was voorzien en zo waren we er sneller dan we verwacht hadden. Onze harmonie trad op in de namiddag, na een gesmaakte lunch bij de lokale frituur, op de Place Saint-Nicolas (de patroon van de kerk van Koolkerke nog wel, wat een toeval).

Later trokken alle orkesten al marcherend in optocht naar een ander plein in de stad. Daar speelden alle muzikanten samen, met zo’n vierhonderd, een slotconcert onder leiding van componist Alain Crépin. We keken er onze ogen uit met alle verschillende uniformen, dat van onze vrienden van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Jabbeke was erg mooi!

The Long Parade voor kunstenfestival Beaufort

De website van het kunstenfestival stelt het project als volgt voor

In een rij fluistert iemand een boodschap in het oor van de volgende persoon. Hij of zij fluistert de boodschap door naar de volgende persoon, tot het einde is bereikt. De laatste speler kondigt het laatste bericht luidop, en met de nodige hilariteit of verwarring aan omdat het eindresultaat door een reeks misverstanden in de keten grondig werd vervormd. Dit spel – bij ons ‘telefoontje’ genoemd en in Groot-Brittannië ‘Chinese Whispers’ – inspireerde componist en dirigent Ari Benjamin Meyers voor een nieuwe compositie langs de Belgische kustlijn.

In samenwerking met het wandelorkest ‘Die Verdammte Spielerei’ componeert Meyers een origineel stuk voor Beaufort. Met het stuk marcheert het orkest de tien Belgische kustgemeenten af. Bij elke grens vindt een uitwisseling plaats, als een open repetitie, waar het muziekstuk wordt doorgegeven. De spits wordt afgebeten door De Panne, waar een lokale groep muzikanten twee weken lang het stuk bewerkt tot een nieuwe compositie. Hun versie brengen ze al wandelend vanuit het eigen gemeentehuis naar het gemeentehuis van de volgende gemeente aan de kustlijn: Koksijde. Verspreid over de zomer van 2021, zal deze opvoering zich in elke gemeente herhalen gedurende tien muzikale parades, tot het werk in Knokke-Heist zijn finale bereikt.

Website kunstenfestival Beaufort
Bij de aankomst in Knokke-Heist op zaterdag 25 september

Koolkerke Kermis

Zoals traditie is, waren we ook dit jaar op de lokale kermis te bewonderen. Het Feestcomité had de kermis in juni uitgesteld door de coronamaatregelen, maar op zondag 26 september was het eindelijk zover met een lichtelijk ingekort feestweekend. De harmonie speelde op de bekende rommelmarkt en baatte zelf een leuk kraampje uit met cocktails, popcorn en de ‘vispit’ (dank aan iedereen die meehielp!). Na ons optreden op de rommelmarkt waren we ook nog te beluisteren op het Dorpsplein met een catchy aperitiefconcert.

Nu op naar het Herfstconcert op zaterdag 16 oktober!