Vermaak na Arbeid neemt afscheid van haar eredirigent

Hans Delanghe 30 mei 1953 – 26 mei 2023

Hans Delanghe eredirigent van de Koolkerkse harmonie Vermaak na Arbeid is op 26 mei overleden na complicaties ten gevolge van een hartoperatie. Hij is net geen 70 jaar geworden.

Hans was geboren en getogen Sint-Gillisnaar. Hij was wat men noemt een ‘muzikaal beest’. Een krak in de blaasmuziek. Door het vroege overlijden van zijn vader miste hij, na een succesvol ingangsexamen in het Gentse Conservatorium, de mogelijkheid om beroepsmuzikant te worden. Zijn oudere broer, wijlen Luc Delanghe, was zich bewust van het muzikale talent van Hans en loodste hem binnen bij verschillende verenigingen en ensembles:

‘Toen ik net achttien werd had ik mijn zinnen gezet op een loopbaan als beroepsmuzikant. Mijn droom leek ook werkelijkheid te kunnen worden gezien ik in ’71 slaagde voor mijn ingangsexamen aan het Gentse conservatorium. Het noodlot sloeg echter toe toen kort daarna mijn vader kwam te overlijden. Daarom ben ik direct gaan werken om mijn moeder te ontzien. Er was immers geen geld om verder te studeren.’

Hans

Zo komt het dat hij (in ’77), via de fanfare van Steenbrugge, Dorine Monte van de Koolkerkse harmonie tegen het lijf loopt. Het was liefde op het eerste gezicht en het jaar daarop stapten Hans en Dorine in het huwelijksbootje. Zo startte meteen zijn Koolkerkse periode als muzikant en kort daarna als secretaris en hulpdirigent van de harmonie.

Enkele jaren later, in 1987, was zijn broer Luc de dirigent in Koolkerke. Luc kon Hans overtuigen om er zelf hoofddirigent te worden, om hem op termijn te vervangen. Daarvoor gaf Luc hem geregeld privéles om de stiel te leren.

Toen Hans dirigent werd ging het de harmonie niet voor de wind. Er kwamen onvoldoende nieuwe leden bij om de toekomst te verzekeren. De start van een volwaardig uitgebouwd muziekonderwijs bracht soelaas. Na een tiental jaren kwam de kentering. De gestage aangroei met jonge mensen zorgde voor een enthousiaste sfeer binnen de harmonie.

Het mooiste moment voor hem als dirigent kwam er in 2003, toen hij zijn zilveren huwelijksjubileum met Dorine vierde.

Toch was een ziekenhuisopname voor hem nooit veraf. Twee jaar, in 2005, later moest het jubileumconcert van de harmonie een bekroning worden van al die jaren inzet. Hospitalisatie heeft hem toen buitenspel gezet. ‘Op zo’n momenten voel je je zo verschrikkelijk machteloos en ongelukkig.’ bekende hij nog in een interview in 2013.

Hans gaf omwille van gezondheidsredenen in 2016 het dirigeerstokje door aan Christoph Bonte en werd op dat moment eredirigent van de harmonie. Hij bleef evenwel muzikant en was nog steeds actief op verschillende fronten.

Toen hij begin mei opgenomen werd voor een zoveelste hartoperatie zaten we allen met de vraag of Hans dit wel kon doorstaan. Het heeft niet mogen zijn. Zijn overlijden laat een grote leemte achter bij de muzikanten.

De uitvaart vindt plaats op zaterdag 3 juni om 10.30 u in de Koolkerkse parochiekerk. De harmonie zal dan de laatste eer betuigen aan haar gelieve eredirigent.

Geert Van Mulders,