De harmonie vliegt er meteen weer in!

De harmonie nam enkele weken zomervakantie, maar daarna was er alweer heel wat te doen. Anders dan anders kon je ons op de mooie zomeravonden van augustus ook vinden op het sportveld achter ons repetitielokaal. We waren namelijk druk in de weer om onze act voor de taptoe van Koekelare te oefenen, niet gemakkelijk, wel leuk om doen.

Vooraleer we gingen optreden op de taptoe in Koekelare was er echter nog een ander belangrijk optreden. Twee van onze leden, Martin en Carine, stapten namelijk in het huwelijksbootje. Daar moesten we bij zijn! Een mooie groep muzikanten stond klaar buiten aan het stadshuis van Brugge en bracht enkele van de favoriete liedjes van het pasgehuwde koppel. Alle aanwezigen konden het optreden duidelijk smaken, inclusief de muzikanten. Later die dag was er op het huwelijksfeest bovendien nog een heel bijzondere huwelijkstaart waarin je duidelijk de harmonie kon terugzien. Het is duidelijk dat het koppel, naast hun liefde voor elkaar, ook nog plek heeft in hun hart voor onze mooie vereniging. Van harte proficiat Carine en Martin!

Tussendoor was er nog een fijn optreden op de Kattenfeesten in het Brugse Stubbekwartier. Een jaarlijkse optreden waar de harmonie altijd graag op van de partij is. Onze opbeurende klanken waren in de hele wijk te horen en nodigden de buurt uit naar het feest op het plein.

Maar wat was nu eigenlijk die taptoe waarover ik schreef? Wel, de Koninklijke Fanfare Sint-Joris Koekelare werd dit jaar 100 jaar oud. Dat bijzonder jubileum kon natuurlijk niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom organiseerde het orkest op zaterdag 27 augustus een taptoe met heel uiteenlopende muziekverenigingen, er waren pipers (doedelzakken), drumbands, een fietsende fanfare, een écht showkorps en wij als ‘traditionele’ harmonie. De middag begon met een straatparade door het centrum van Koekelare met alle deelnemende korpsen. Daarna was het tijd voor de eigenlijke taptoe op het grasplein achter ‘De Balluchon’.

Misschien vraag je je nu nog af wat een taptoe precies is: Wikipedia definieert het als ‘een militaire en muzikale show waarbij de diverse krijgsmachtonderdelen zich aan het publiek presenteren’. Concreet houdt het in dat verschillende orkesten (niet per sé deel van de krijgsmacht) elk om de beurt al marcherend een muzikaal nummer opvoeren waarin complexe marcheerpatronen worden geweven. Onze harmonie bracht in die geest een show van een kwartier met enkele van onze gekende marsen, het hoogtepunt was ongetwijfeld ‘Pack up your troubles’ waarop we het hele orkest opdeelden in vier aparte groepen die elk hun eigen richting uitgingen en daarna weer samenkwamen. Verder was er ook nog een act van de drumband en het catchy deuntje van ‘Pata pata’. Daarna hadden we wat tijd om de optredens van de andere korpsen te volgen. Tot slot was er een grote finale waarbij alle muzikanten samen (meer dan 270!) ‘Highland Cathedral’ en ‘Laat de zon in je hart’ speelden. Indrukwekkend! Het was pas de eerste keer in de geschiedenis van het orkest dat we deelnamen aan een taptoe, maar we kunnen tevreden terugblikken.

Video van onze act in de taptoe

De dag na de taptoe was er ook nog een harmonieactiviteit, dit keer zonder muziek. We organiseerden samen met ‘de buurvrouw van de harmonie’ Karin Bral en haar vrienden van de toneelgroep ‘De Oplichters’ een voorstelling over de heksenvervolgingen in Brugge en de Koolkerkse ‘heks’ Calle Bezems. De drie voorstellingen van ‘De Vrijspraak’ vonden plaatsen in het mooie kader van het Fort van Beieren (dank je wel aan de mensen van Uitwijken voor de infrastructuur) en konden tientallen mensen meeslepen in het verhaal. Op het einde waren we allemaal overtuigd dat Calle Bezems de vrijspraak verdiende. Bovendien ging de opbrengst van de optredens naar ons jeugdmuziekonderwijs. Zeker voor herhaling vatbaar!

Terwijl ik typ, maken we ons klaar voor de Reuzenstoet in Brugge, met de doop van de Koolkerkse reus, gebaseerd op dezelfde ‘Calle Bezems’ van het toneelstuk. Daarover ongetwijfeld meer in het volgende verslag…